-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

فلسفه وجود تمبر بر روي نامههاي پستي چيست و اولين بار كجا و توسط چه كسي و به چه منظوري اين عمل انجام شده است؟ آيا براي طراحي تمبر پستي هزينهاي به طرّاح داده ميشود؟

واژه تمبر فرانسوي است. كاغذ كوچك چهارگوش كه بر آن نشان پستخانه چاپ ميشود و بر پاكت نامه چسبانده ميشود كه نشان پرداخت كرايه پست است. در زبان لاتيني آن را تمپاتوم گويند. در حقيقت برگهاي كوچك است كه اداره پست، چاپ ميكند و در مقابل گرفتن حق حمل و نقل نامهها و غيره ميباشد.

اولين تمبر پستي ايران بر طبق كاتالوگ شامپيون در سال 1868 ميلادي مطابق با 1285 هجري چاپ شده است (1) مسلماً براي طارحي روي تمبرهاي پستي هنرمندان هزينهاي دريافت ميكنند.

قبل از به وجود آمدن تمبر پست، در انگلستان روي پاكت پستي، مهر مخصوصي ميزدند كه تاريخ رسيدن نامه را به اداره پست نشان ميداد. اين به منزله يك نوع بازرسي در كار نامه رسانان بود. در سال 1835 ميلادي سررولاندهيل از رجال انگلستان هنگام مطالعه اوضاع ماليات وحقوق گمركي به فكر افتاد تغييرات اساسي در تعرفههاي پستي به وجود آورد. نامبرده در درجه اوّل پيشنهاد كرد براي تعرفههاي پستي نرخهاي ثابتي برقرار شود و براي نامههاي بين بريتانيا و ايرلن نرخ ثابتي دريافت گردد. هيل علاوه بر نظريات مزبور پيشنهاد نمود تمام نرح حمل نامه قبلاً از فرستنده دريافت شود و براي اين كار اداره پست، پاكتهاي مخصوص با مهر اداره پست به چاپ برساند و خريد اين پاكتها به منزله پرداخت تعرفه پستي بود. او در سال 1839 طرح پاكتي را به يكي از نقاشان واگذار كرد و طرح قطعه كاغذي كه بايد بر روي پاكت چسبانده شود، به مسابقه عمومي گذاشته و در حدود 2600 طرح پيشنهاد شد. بالاخره تمبر چاپ شد و براي اولين بار در 1840 به جريان افتاد. بعد از انگلستان در سال 1843 برزيل و سويس و در سال 1849 فرانسه و بلژيك و همين طور كم كم در ساير كشورها گسترش يافت. در ايران در سال 1868 براي اولين بار تمبر چاپ شد. بر روي اين تمبرها تصوير شير و خورشيد و تصوير شاه قرار داده شده بود.(2)

پاورقيها:

1 - دهخدا، لغت نامه، ج 4، ص 6103.

2 - دائرة المعارف زرين، ص 811.





تلفن مستقيم: 7743183 و 7734530 و 94 - 7743189 داخلي 02





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.